Trækker forskning tilbage, der fandt risici ved anti-malaria medicin for Covid-19

Kilde: Wall Street Journal af Jared S. Hopkins & Russell Gold

Tre forfattere af en stor undersøgelse, der i sidste måned fandt frem til at antimalaria ingen fordel gav ved behandling af Covid-19-infektioner, men skabte i stedet øget risiko for hjerteproblemer og dødfald – har trukket deres fund tilbage.

Forfatterne sagde i en erklæring torsdag fra The Lancet, et medicinsk tidsskrift der offentliggjorde undersøgelsen den 22. maj, at de besluttede at udstede tilbagetrækningen, efter at Surgisphere Corp., det private firma der leverede forsknings dataene, nægtede at dele det fulde detaljerede datasæt, som en del af en gennemgang efter eksterne forskere rejste bekymringer.

”Vi stræber altid efter at udføre vores forskning i overensstemmelse med de højeste etiske og professionelle retningslinjer,” sagde forfatterne, Mandeep Mehra, Frank Ruschitzka og Amit Patel. ”Vi kan aldrig glemme det ansvar, vi har som forskere – med hensyn til at sikre, at vi stoler på datakilder der overholder vores høje standarder. Baseret på denne udvikling kan vi ikke længere stå inden for ægtheden af ​​de primære datakilder.”

Forfatterne sagde også, at de undskyldte for ”enhver forlegenhed eller ulempe, som dette måtte have forårsaget.”

Lancet sagde i en erklæring, at den “tager spørgsmål om videnskabelig integritet ekstremt alvorligt, og der er mange udestående spørgsmål om Surgisphere og de data, der angiveligt blev inkluderet i denne undersøgelse.”

Den peer-vurderede undersøgelse analyserede medicinske journaler, over 96.000 patienter indlagt på tværs af seks kontinenter, med bekræftede coronavirus-tilfælde fra d. 20. december til 14. april. Af det samlede antal blev 15.000 patienter behandlet med malaria medicinerne alene eller i kombination med et antibiotikum.

Dets fund indikerer, at antimalaria-medikamenterne, som mange læger har brugt til behandling af Covid-19-patienter, ikke hjalp og muligvis endda skadede patienter.

Efter undersøgelsen pausede Verdenssundhedsorganisationen indskrivning af patienter i kliniske forsøg, der testede hydroxyklorokin, selvom organisationen i denne uge sagde, at den genoptog forsøgene.

Mere end 100 forskere har rejst spørgsmål om dataene bag undersøgelsen og om Surgisphere, der havde leveret dem.

Surgisphere sagde, at den har petabytes af data fra mere end 100 millioner patienter, der blev henvist til omkring 1.200 hospitaler og institutioner på seks kontinenter. Alligevel sagde mange forskere og nogle hospitaler, at de aldrig havde hørt om Surgisphere.

Grundlæggeren af ​​Surgisphere, Dr. Sapan Desai, var den anden forfatter på papiret. Dr. Desai kunne ikke kontaktes for kommentarer.